Jejak: Portugis guna tipu muslihat jajah Melaka

Oleh Nasron Sira Rahim (nasron@bharian.com.my)

Kedatangan Benggali Putih ke Timur untuk teruskan Perang Salib, hancurkan Kerajaan Islam


TATKALA kita dilaungkan yang Malaysia kini sudah 50 tahun mencapai kemerdekaan, kita seolah-olah lupa yang negara sebenarnya dijajah selama 446 tahun.

Nyata usia kemerdekaan negara masih terlalu ‘muda’ berbanding tempoh tanah watan kita dijajah.

Antara penjajah pertama yang menduduki bumi bertuah milik kita ialah Portugis apabila mereka menjajah Melaka pada 1511 dan mendudukinya selama 130 tahun.

Bermula daripada Portugis, tanah air kita dijajah pula oleh Belanda, British dan Jepun sebelum ia diserah kembali untuk ditadbir anak watan sebagai sebuah negara merdeka pada 31 Ogos 1957.

Sejarah panjang penjajahan negara ini bermula dengan berlabuhnya angkatan laut Portugis yang digelar ‘Benggali Putih’ di Melaka pada 1509. Diketuai Lopez de Sequeira, angkatan laut Portugis dihantar Raja Portugal kononnya untuk menjalinkan hubungan persahabatan antara Kerajaan Portugal dan Kerajaan Melaka.

Bagaimanapun, terdapat niat lain di sebalik jalinan hubungan ditawarkan Portugis. Berbekalkan slogan ‘Gospel, Gold and Glory’ (Injil, Emas dan Kemasyhuran), mereka mula belayar ke Timur seawal abad ke-15.

Kedatangan Portugis ke Timur dikaitkan dengan keinginan mereka meneruskan Perang Salib; mereka ingin menghancurkan Kerajaan Islam di Timur termasuklah Kerajaan Melaka yang terkenal sebagai Pusat Pengembangan Islam di Nusantara seterusnya menyebarkan ajaran Kristian.

Selain itu, pelayaran mereka ke Timur juga bertujuan mengaut kekayaan menerusi perdagangan rempah seperti lada hitam, kayu manis, bunga cengkih dan buah pala.

Sebelum itu, perdagangan rempah dimonopoli pedagang Islam yang mendapatkan bekalan di Melaka sebelum menjual pada harga tinggi di Eropah. Portugis berpendapat jika mereka berjaya menguasai Selat Melaka, mereka akan berjaya mengambil alih kekayaan itu daripada pedagang Islam.

Berikutan itu, dengan bermanis muka, Lopez de Sequeira masuk menghadap Sultan Melaka ketika itu, Sultan Mahmud Shah dan bagai menanam tebu di tepi bibir, lelaki Portugis terbabit mula menaburkan janji manis mengenai kebaikan jalinan hubungan antara kedua-dua kerajaan.

Tanpa menyedari niat serong di sebalik kata-kata Lopez de Sequeira, Sultan Mahmud Shah menyambut baik hasrat Portugis malah membenarkan mereka berniaga di Melaka. Baginda juga memberi jaminan keselamatan sepanjang Portugis berniaga di situ.

Bagaimanapun, hasrat Portugis untuk menguasai perdagangan dan menentang Islam diketahui pedagang Islam dari Jawa dan Gujerat lalu mereka segera memaklumkan muslihat bangsa asing itu kepada Bendahara Tun Mutahir.

Bendahara Tun Mutahir pantas menyampaikan berita itu kepada Sultan dan menasihati baginda supaya menangkap orang Portugis termasuk pegawai kanan mereka, Ruy de Araujo.

Lopez de Sequeira yang ketakutan kerana menyedari tembelang mereka sudah pecah, bertindak melarikan diri ke pangkalan mereka di Goa, India sekali gus meninggalkan beberapa anak kapalnya ditangkap dan dibunuh tentera Melaka.

Tindak balas Melaka itu segera disampaikan kepada Raja Portugal dan pada 1510, satu angkatan laut diketuai Alfonso de Albuquerque dihantar untuk menyerang Kerajaan Melayu itu.

Sebaik tiba, Alfonso de Albuquerque menghantar utusan menuntut askar Portugis yang ditawan segera dibebaskan dan Melaka perlu membayar ganti rugi kepada mereka. Wizurai Portugis itu juga meminta untuk mendirikan kubu di Melaka tetapi semua tuntutan itu ditolak dengan beraninya oleh Sultan Mahmud Shah.

Melihat tuntutannya tidak dilayan, ledakan meriam daripada kapal perang Portugis dilepaskan pada 25 Julai 1511 seterusnya bermulalah serangan pertama Portugis terhadap Melaka.

Soldadu perang Portugis segera mendarat di pantai Melaka dan peperangan hebat terus berlaku. Suatu ketika, askar Portugis berjaya menguasai jambatan Sungai Melaka tetapi pahlawan tempatan segera bangkit menentang.

Serangan balas diketuai Sultan Ahmad Shah menyebabkan angkatan Portugis terpaksa berundur.

Portugis kembali menyusun strategi dan melancarkan serangan kedua pada 10 Ogos 1511. Pertempuran hebat meletus lagi di bumi Melaka dan selepas dua minggu bertempur, akhirnya Alfonso de Albuquerque berjaya menawan dan menjajah Melaka.

Sultan Ahmad Shah dan ayahandanya, Sultan Mahmud Shah; pembesar, kerabat diraja serta beberapa rakyat terpaksa berundur ke Muar. Dari Muar, mereka berundur ke Pahang seterusnya Bentan.

Di Bentan, Sultan Mahmud Shah mendirikan kerajaan baru selepas kemangkatan anakandanya, Sultan Ahmad Shah. Selepas penawanan Melaka, Sultan Mahmud Shah beberapa kali cuba merampas kembali negaranya daripada Portugis tetapi gagal.

Seterusnya pada 1511 kekal dalam ingatan kebanyakan kita - ia adalah tahun di mana Melaka yang menjadi simbol kegemilangan Kerajaan Melayu di Tanah Melayu atau mungkin mewakili tanah air kita, buat pertama kalinya dijajah bangsa asing.

Kelemahan pemerintahan Melaka punca dijajah

PENJAJAHAN Melaka oleh Portugis pada 1511 turut berpunca daripada beberapa kelemahan negara itu sendiri.

Melaka yang dibuka pada 1400 oleh Parameswara atau Sultan Iskandar Shah mencapai kemuncak kegemilangannya sebagai sebuah kerajaan dan pusat perdagangan di zaman pemerintahan Sultan Mansor Shah iaitu dari 1458 hingga 1477.

Bagaimanapun, selepas kemangkatan Sultan Mansor Shah, zaman kegemilangan Melaka semakin menurun. Sultan Alauddin Riayat Shah yang menggantikan baginda, mati diracun pada 1488 seterusnya diganti Sultan Mahmud Shah.

Di bawah pemerintahan Sultan Mahmud Shah, beberapa masalah dalaman timbul dalam Kerajaan Melaka antaranya kelemahan pentadbiran, masalah perpaduan, kelemahan ketenteraan sehingga akhirnya, kedatangan dan serangan Portugis menyebabkan Melaka akhirnya dijajah.

Kelemahan dalam pentadbiran kerajaan berlaku apabila Bendahara Tun Perak meninggal dunia pada 1498 dan jawatannya diganti Bendahara Tun Mutahir yang bersikap pilih kasih sehingga mencetuskan iri hati di kalangan pembesar lain.

Sikap pilih kasih itu juga menyebabkan Tun Mutahir difitnah yang beliau cuba mengatasi kekayaan Sultan menyebabkan Sultan Mahmud Shah amat murka. Tanpa usul periksa, baginda menjatuhkan hukuman bunuh kepada Tun Mutahir dan keluarganya.

Selepas kematian Tun Mutahir, barulah Sultan Mahmud Shah menyedari kesilapannya. Dalam kekesalahn, baginda menyerahkan tampuk kepimpinan kepada anakandanya, Sultan Ahmad Shah tetapi pengganti baginda adalah seorang pemerintah yang tidak cekap dan lemah.

Pengganti Bendahara Tun Mutahir iaitu Tun Pepatih Putih adalah seorang yang uzur menyebabkan kewibawaan pentadbiran Melaka menjadi semakin lemah. Masalah dalaman semakin menjadi-jadi dengan amalan rasuah dan fitnah berleluasa.

Cukai kepada pedagang pula semakin tinggi menyebabkan pedagang mula beralih untuk berniaga di pelabuhan lain yang mengenakan cukai lebih rendah seperti Acheh, Bantam, Patani dan Brunei.

Masalah perpaduan di kalangan penduduk Melaka timbul apabila Tun Mutahir dilantik sebagai bendahara menggantikan Tun Perak. Pelantikan Tun Mutahir menimbulkan persaingan antara Orang Melayu dengan India-Muslim dan kemuncak masalah adalah pembunuhan Tun Mutahir akibat fitnah.

Kesan masalah itu turut merebak kepada rakyat jelata di mana masyarakat Melaka semakin berpecah-belah dan tidak bersatu padu. Keadaan itu turut menjejaskan perdagangan di Melaka.

Kelemahan askar Melaka yang hanya menggunakan senjata tradisional seperti keris, panah, sumpit beracun, perisai dan tombak turut menjadi punca kekalahan dan penjajahan Melaka oleh Portugis.

Walaupun ada antara tentera Melaka menggunakan senapang dan meriam, senjata api milik Portugis ternyata lebih hebat malah meriam mereka mampu menembak ke sasaran yang lebih jauh.

Struktur dan strategi ketenteraan Portugis juga nyata lebih lengkap dan terlatih berbanding tentera Melaka. Portugis mendapat sokongan dari pangkalan tentera mereka di Goa semasa melancarkan peperangan sebaliknya askar upahan Melaka dari Jawa bertindak melarikan diri semasa serangan Portugis.

Semua kelemahan itu menyebabkan Melaka akhirnya berjaya dijajah Portugis dan seharusnya ia menjadi iktibar kepada kita pada hari ini, semoga sempena kemerdekaan negara yang ke-50, sejarah hitam penjajahan itu tidak akan berulang.

FAKTA:
Pemerintahan Portugis

# 1511: Alfonso de Albuquerque tiba di Melaka pada 10 Ogos dan membuat permintaan membina kubu Portugis di Melaka tetapi permintaannya ditolak Sultan. Selepas 10 hari mengepung, Portugis berjaya menawan Kota Melaka pada 24 Ogos dan membina A Famosa dalam tempoh enam bulan. Dengan tewasnya Sultan Mahmud Shah, Portugis memerintah Melaka selama 130 tahun.

# 1513: Patih Unus dari Jawa, seorang pahlawan Jawa yang menjadi Sultan Demak di Sumatera menyerang Kerajaan Portugis di Melaka.

# 1518-1519: Sultan Mahmud Shah mengerah rakyatnya membina tembok tinggi mengelilingi Melaka dalam masa tiga bulan dalam usaha menawan kembali negara itu.

# 1521: Gereja St Paul dibina Kapten Portugis, Duarte Coelho dan dinamakan ‘Our Lady of The Hill’, tetapi kemudian ditukar Belanda kepada tempat persemadian bangsawan dan dinamakan Gereja St Paul.

# 1523: Sultan Mahmud gagal sekali lagi dalam penawanan Melaka.

# 1525: Laksamana Hang Nadim mengepung Kota A Famosa. Portugis membuat catuan makanan dari Goa.

# 1526: Seangkatan kapal besar di bawah Pedro Mascarenhaas dihantar Portugal untuk memusnahkan bandar Bentan yang melindungi Sultan Mahmud Shah. Sultan Mahmud terpaksa melarikan diri melintasi Selat Melaka ke Kampar, Sumatera.

# 1528: Sultan Mahmud Shah mangkat di Kampar, Sumatera.

# 1537: Acheh menyerang Portugis di Melaka pada kali pertama.

# 1545: Buat pertama kalinya, Fr Francis Xavier tiba di Melaka. Pada keseluruhannya, beliau membuat lima lawatan ke Melaka kerana hendak menjadikan Melaka sebagai pusat operasinya di Timur.

# 1548: Kolej St Paul, sekolah pertama di Melaka, dibina St Francis Xavier untuk orang Katolik Portugis dan orang tempatan yang murtad memeluk Kristian.

# 1551: Gabungan Johor, Japara dan Perak menawan Melaka dan mengepungnya selama tiga bulan.

# 1568: Johor membantu Portugis Melaka mematahkan serangan Acheh. Acheh mengawal Selat Melaka selama 60 tahun.

# 1582: Portugis membantu Johor daripada serangan Acheh dan Sultan Abdul Jalil Riayat Shah menjadi Sultan Johor pertama yang melawat Melaka.

# 1587: Johor menyerang Portugis secara besar-besaran melalui serangan darat dan laut tetapi gagal.

# 1597: Belanda membuat serangan pertama ke atas Kota Portugis Melaka.

# 1606: Belanda di bawah Laksamana Matelieff de Jonge bekerjasama dengan Sultan Johor untuk menguasai Melaka. Percubaan selama tiga bulan gagal apabila Portugis mendapat bantuan dari Goa.

# 1615-1616: Acheh menyerang Melaka.

# 1628-1629: Acheh memerintah Melaka selama lapan bulan sebelum Portugis kembali mengambil Melaka.

# 1636: Kapal Belanda memusnahkan kapal Portugis di pelabuhan.

# 1641: Belanda menewaskan Portugis pada 14 Januari dan menakluk Melaka dengan bantuan Sultan Johor.


petikan Berita Minggu 17 Jun 2007

20 komen:

Tanpa Nama 21 Februari 2013 pada 11:35 PTG  

Good post however , I was wondering if you could write a litte
more on this topic? I'd be very grateful if you could elaborate a little bit further. Thank you!

My site: wordpress installieren

Tanpa Nama 2 Mac 2013 pada 8:23 PG  

Excellent beat ! I wish to apprentice while you amend your web site,
how can i subscribe for a blog web site? The account aided me a acceptable deal.

I had been tiny bit acquainted of this your broadcast offered
bright clear concept

Here is my website - nachträgliche betriebsausgaben

Tanpa Nama 3 Mac 2013 pada 7:46 PG  

Hi there, this weekend is fastidious in favor of me, for the reason that this time i
am reading this fantastic informative post here at my residence.


Feel free to visit my weblog - business wordpress themes
my site: wordpress premium templates

Tanpa Nama 9 Mei 2013 pada 4:56 PG  

When I initially commented I clicked the "Notify me when new comments are added"
checkbox and now each time a comment is added I get several emails with the
same comment. Is there any way you can remove me from
that service? Appreciate it!

Here is my homepage; xerox 8560 driver

Tanpa Nama 14 Mei 2013 pada 7:20 PTG  

When I originally commented I clicked the "Notify me when new comments are added"
checkbox and now each time a comment is added I get four e-mails with the same comment.
Is there any way you can remove me from that service?
Thanks a lot!

Here is my blog post xerox 8560mfp d

Tanpa Nama 15 Mei 2013 pada 3:58 PTG  

Hi! This is my 1st comment here so I just wanted to give a quick shout out and tell you I truly enjoy reading your articles.

Can you recommend any other blogs/websites/forums that go
over the same subjects? Thank you!

Feel free to surf to my web site pilgrim jewellery 2007

Tanpa Nama 17 Mei 2013 pada 6:42 PG  

I'm not sure where you are getting your info, but good topic. I needs to spend some time learning much more or understanding more. Thanks for wonderful info I was looking for this info for my mission.

Stop by my weblog: facebook marketing strategy

Tanpa Nama 20 Mei 2013 pada 8:47 PTG  

all i require will be here.. great

Also visit my weblog www.tsctech.com

Tanpa Nama 22 Mei 2013 pada 6:19 PTG  

Good day! Did you know should they make any plugins to
guard against hackers? I'm kinda paranoid about losing everything I've worked
hard on. Any suggestions?

Feel free to surf to my site - ,cheap pretty earrings

Tanpa Nama 2 Jun 2013 pada 12:10 PTG  

I became delighted to seek out your blog. I would like to appreciate
this useful post: gold anklets,silver,anklet,silver,jewelry .
I enjoy your site, I've got bookmarked it. Hope that you're going to move on with good job, your article is very good.
I wish you will have a nice day!

my blog post :: Silver Jewellery

Tanpa Nama 8 Jun 2013 pada 2:17 PTG  

Hi everyone, it's my first go to see at this web site, and piece of writing is truly fruitful designed for me, keep up posting such articles.

My web page; xerox 8560 windows 7 driver

Tanpa Nama 12 Jun 2013 pada 10:19 PG  

This post is invaluable. How can I find out more?


Feel free to surf to my weblog ... LG 42LS5600 TV ()

Tanpa Nama 12 Jun 2013 pada 7:09 PTG  

Greetings! Very useful advice in this particular article!
It is the little changes that make the greatest changes.
Thanks a lot for sharing!

Review my webpage: pilgrim jewellery old styles

Tanpa Nama 13 Jun 2013 pada 8:06 PTG  

The screen on our plasma tv is broken it has sound and some pic but it is broken .

It fell and the corner of our dresser went into it so there is a
hole. Is it fixable

Also visit my web page; LG 42 inch LED TV

Tanpa Nama 14 Jun 2013 pada 7:55 PG  

MOST INFORMATIVE SITE FOR ELECTRONICS....

Also visit my web page ,jewellery discount shop co uk - -

Tanpa Nama 13 Jun 2014 pada 11:10 PG  

Write more, thats all I have to say. Literally, it seems as though you relied
on the video to make your point. You obviously know what youre talking about, why throw away your intelligence
on just posting videos to your weblog when you could be giving us something informative to read?


Feel free to surf to my homepage; family law attorney los angeles

Tanpa Nama 17 Jun 2014 pada 10:39 PG  

Use Sn0wbreeze (for windows) or, PwnageTool (for
Mac) to jailbreak. So just how have you been likely
to do this? You'll be able to check different
jailbreak software recommendations on BestJailbreakSoftware out.


my web site ... http://www.variosanimesonline.com/2012/12/vipers-creed.html [railrush.org]

Tanpa Nama 20 Jun 2014 pada 12:54 PTG  

You are being given a very powerful knowlledge which you should not misuse.
If yyou are struggling with something within your life, then the psychic ought to be able to obtain away from difficulties with answers and thougyts to ponder.

Peoplle cast love spells to arouse jealousy, to break
up a love affair, to wiin the love of a man or a woman, or too win love, much lime a contest; These are deceptively innocuous sounding rituals, yyet consider the consequences.



Loook at my homepage freelovespellsthatworkfast

Unknown 26 Oktober 2015 pada 12:41 PG  

Loved your site jamu menyembuhkan penyakit kondiloma akuminata tanpa operasi

PERFECT FINANCIAL 16 Januari 2019 pada 9:28 PG  


Do you need personal loan? Does your firm,company or industry need financial assistance? Do you need finance to start your business? Do you need finance to expand your business? We give out loan to interested individuals who are seeking loan with good faith. Are you seriously in need of an urgent loan contact us at Email: perfectfinancialcredite@gmail.com
APPLICATION DETAILS
Your Full Details:
Full Name:
Loan Amount Need:
Loan Duration:
Phone Number:
Applied before?
State:
Monthly Income:
Country:
Where did you hear about us;..
You are to send this to our Company Email;perfectfinancialcredite@gmail.com

  © Blogger template Merdeka by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP